RSS Feed
This is a mood message, you can edit this message by editing file message.php, or you can also add here some advertisement.

Thursday, April 30, 2009

Mineral House



Pelik kan??ini lah bukti kehebatan akal yang dikurnia sang Pencipta...membuat kan manusia berfikir untuk mengunakan nikmat serta ilmu yang ada untuk menyelesaikan masalah yang timbul...

aku sangat respek kehebatan arkitek bersama engineer dia...tgk xyah buat bumbung untuk car porch...dia mengunakan ruang yang ada atau rekabentuk bangunan secara efisyen..kos tiang xda..kos nk wat bumbung untuk porch pon xda...cantilever yang sangat gempak!!!

and lagi satu..cuba lihat...sape dapat jumpe tiang angkat tangan??beam ke??x perasan kan..

nih rumah mineral yang aku cuba nak kongsikan dengan kalian...

mengapa kah mineral??

Rumah stylo ini ada di Jepun dekat dengan bandar Tokyo..jalan ape aku xdapat nk amik alamat dia sebab tiket air-asia dah abes ke tokyo..
dengan hanya berbekalkan 44.62㎡ keluasan dan terletak di antara persimpangan jalan bukti x semestinya rumah mestilah berbentuk petak untuk tujuan keselesaan dan keselamatan..

keluasan tapak dan isipadu bangunan yang sedia ada di lihat digunakan secara efficient di mana setiap sudut diukir/dipotong dengan cermat dan memastikan setiap ukiran atau potongan akan memberikan kesan positif kepada fungsi bangunan itu.

mineral dan reflection adalah keyword penting utk menerangkan kehebatan rumah ini.

Mineral

Di mana mineral disini membawa maksud dengan mengabungkan abstrak properties..(macam contoh idea/bayangan kita atau conceptual idea yg kita nak macam contoh rumah tapi x nampak tiang) dengan nonfigurative properties (contoh cam dapur, counter shelf, tangga, lantai dengan toilet box equipped )

Arkiteknya Yasuhiro Ymashita designer merangkap owner rumah ini menitik beratkan kemasukan cahaya dari matahari. walaupun cerminnya lutsinar tapi mampu untuk mengawal kemasukan cahaya dari pelbagai sudut sekaligus mengurangkan beban haba yang wujud.

Reflection(pembalikan)

Pembalikan disini membawa maksud dengan menguruskan pembalikan cahaya secara efficient didalam sesuatu ruang, maka ruang yang akan terhasil akan tampak lebih luas dan selesa.Sebab keluasan ini berkait rapat dengan keselesaan penghuni sesebuah rumah..cuba dok rumah sempit...x selesa kan??biasanya luas atau tidak ruang itu bergantung kepada penglihatan kita. jadi YY nih mengunakan pendekatan ruang..dengan mengubah bentuk ruang itu kepada bentuk polyhedra dengan menguruskan pembalikan cahaya secara efisyen.

Jadi apabila korang masuk kat dalam rumah ni..kemasukan cahaya dan pembalikan cahaya yang berlaku didalam rumah itu akan menampakkan rumah itu besar dan selesa...ala...konsep yang paling mudah kan korang letak cermin kat ruang tamu or kat bilik besar2 sebab nak nampakkan ruang 2 lebih besar n selesa kan...cam2 lah konsep dia .....cuma yang itu pembalikan/reflection sahaja...kali ni YY gabungan dengan rekabtuk ruang spti didinding bukan tingkap slope pada ceilling dan ukiran pada dinding rumah sekaligus...gempak seh..teringin gak aku nk g tgk n usya sendiri cun ke x umah nih..

Kalu ada sesiapa yang x paham ngan menatang ape yang aku tulis...pegi kat sini.
pastu coment n share lah idea korang 2 sekali...share is caring...caring is pahala...pahala..amal baik..buat baik kan dibalas baik...babai!!

10 comments:

cik gojes :) said...

penemuan hebat...
artistik n jugak sangat inovatif...
konsep pembaLikan cahaya tuh sangat menarik perhatian saye budak construction yg masih beLajar....
hurm...tapi diz is reaLLy a great post..
thanx !

AmAlinA said...

"Jadi apabila korang masuk kat dalam rumah ni..kemasukan cahaya dan pembalikan cahaya yang berlaku didalam rumah itu akan menampakkan rumah ina besar dan selesa...ala...konsep yang paling mudah kan korang letak cermin kat ruang tamu or kat bilik"

ish ish salah tulis ni.. bukan ina tapi ini.. tperasan kejap td..

pepn artikel ni best.. mbuat insyaAllah ada rezeki n diizinkan tuhan..hrp2 trigger dpt buat umah yg lbh kreatif dr tu

view said...

thanks...sekali salah taip daaaa...

a.z.i.e said...

waaaa...
umah nh cntek dan chumil..
huahua..
bley x dak construction ckp cm2??
then jimat ruang,bath tub die plg bes...
dkt ngn tingkap...terang benderang tp org xbley skodeng sbb tggi la kot...
nk mndi pon masyuk je,berendam lme2...
abg,wt umah tuh sbjik..sy maw..
hahahaha...
mngarut sbntr d cnie...
lalala~~

Anonymous said...

hurm..agak kecanggihan la umh ni walaupun konsep yg dipakai ni kite tgk cm biase je kan.mari2, kite jepong!

Anonymous said...

cara gak wat review pasal architecture.. tq ar bro!

view said...

hehehehhe...welkam2...

Unknown said...

wow..jeles nya..mampu kah satu hari nnt aku keluar ngn design begini?huu~

view said...

kalau ada kemahuan dan istiqamah pasti semua boleh dilakukan...tapi jgn lupa tawakkal!!!

ummiiqbal said...

seronoknye rumah...

Post a Comment