RSS Feed
This is a mood message, you can edit this message by editing file message.php, or you can also add here some advertisement.

Monday, April 27, 2009

Bab 1 laaa!!!!



rilek...tenang sabar...aku bukan memarahi sesiapa...cuma aku ada bertengkar sket ngan member aku berkenaan demam terbaru...dia kate elok cakap deman khinzir aku plak cakap bab 1(berlapik mode) atau directnye babi lahhh...mungkin tajuk aku agak kasar skt...hehehehe...

swine flu aka selsema babi..

korang perasan x ada sesuatu yang x kena kat sini...sume orang tahu kan babi nih haram dah tertulis kan Al-quran rujukan ummat yang mengata kan babi itu haram dan kotor...dah tu mengapa masih ramai lagi yang berminat nak menternak babi nih???

dah diterangkan dah dalam surah al-ma'idah ayat 3,

“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan.” (al-Mai’dah:3)

tok cukup ngan nih lagi sekali lagi peringatan tentang bahayanye babi nih...dari surah al-baqarah ayat 173,

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al-Baqarah: 173)

biasanya kalu kita nak menegaskan and nk ingatkan kita mestilah bagitahu 3 kali...nih ada lah satu firman Allah swt dan peringatan darinya berkenaan dengan babi dalam surah Al-An'am ayat 145

katakanlah, "tidak kudapati didalam apa yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan memakannya bagi yang ingin memakannya, kecuali daging haiwan yang mati(bangkai), darah yang mengalir,daging BABI- karena semua itu kotor atau haiwan yang tidak disembelih bukan atas nama Allah. Tetapi barang siapa yang terpaksa bukan kerena menginginkannya dan tidak melebihi batas darurat maka sungguh,Tuhan mu Maha Pengampun dan Maha Penyayang(surah Al-An'am :145)

haaaa..kan aku dah cakap..3 kali penegasan diberikan oleh Allah yang sebut terang2 dalam Al-quran babi 2 haram...dah terang lagi bersuluh harus di jauhi dan di kawal...ye lah dia pun kan makhluk Allah...xnk nak bunuh sume babi kan...xkan nak hapuskan sumenye...


Wabak swine flu or selsema babi

wabak bawakan babi ni dah mula dari 1918 lagi dah...Allah dah tunjuk lame dah yang babi nih bahaya...

  • Spanish flu 1981 yang mengorbankan 20juta..
  • Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang
  • Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi)
  • US- 1976 - 500 kes 25 yang mati
  • filipina- 2007 - xda rekod..
  • mexico- 2009 -1000 kes n 80 yang terkorban..
dan wabak nih kian merebak...antara simptom2 awalan..

-demam panas

- batuk n sakit tekak..

- (sengal2 otak eh silap..sengal2 badan..)

- suara bertukar garau beb..sebab teruk sangat batuk n sakit tekak

- hilang selera makan

- dan banyaklagi laaaaa...

dan penyakit ini buleh berjangkit dengan mudah...antara nya melalui :

  • sentuhan( haaa bila dah datang wabak ni..kapel2 mesti agak segan nak pegang memegang kan..)
  • bersin(padanlah orang tetua cukup marah kalu bersih x tutup mulut kan..)
  • ciuman( haa 2 lah barat suke sangat wat filem cium2...sekang datang kuasa Allah yang nk membersihkan balik amalan yang x sehat ni...nk cuba baca...siap kerajaan mexico igtkan penduduk dia jgn bercium 2( mexico warn no kissing!!)
punca??

-kalu ikut pembacaan...ia datang dari ba alip ba ya ni laa...orang2 yang terdedah kepada perladangan babi yang membawa penyakit ni...dia adalah gabungan2 ape tah...aku baca x paham2 sape yang paham bule lah tambah kat ruangan komen...

so??

kerajaan kita mengingatkan rakyat nya supaya jangan panik...mmg bagus..tapi korang jangan plak buat x tahu or x wat-wat xperasaan tanda2 atau bala yang Allah sedang turunkan...Allhamdulillah x sampai kat Malaysia lagi..mintak simpang laaa...bahaya wo penyakit nih...sebab kite x perasan kita kena beb kalu kena..and dia sangat terlalu cepat untuk berjangkit...

ingatlah..bala Allah turun supaya kita beringat dan sedar...betapa kerdilnya kita...

5 comments:

amira + adnan = gLam mirad said...

jap2...
saye sedang berusaha mencari makLumat untuk dikongsi and sedang mencerna iLmu nie...huhuhu~

a.z.i.e said...

sy kepeningan kelalatan...
adakah sy da ketinggalan zmn??
npe sy xtaw???

amira + adnan = gLam mirad said...

What is swine influenza?
Swine influenza, or “swine flu”, is a highly contagious acute respiratory disease of pigs, caused by one
of several swine influenza A viruses. Morbidity tends to be high and mortality low (1-4%). The virus
is spread among pigs by aerosols, direct and indirect contact, and asymptomatic carrier
pigs. Outbreaks in pigs occur year round, with an increased incidence in the fall and winter in
temperate zones. Many countries routinely vaccinate swine populations against swine influenza.
Swine influenza viruses are most commonly of the H1N1 subtype, but other subtypes are also
circulating in pigs (e.g., H1N2, H3N1, H3N2). Pigs can also be infected with avian influenza viruses
and human seasonal influenza viruses as well as swine influenza viruses. The H3N2 swine virus was
thought to have been originally introduced into pigs by humans. Sometimes pigs can be infected with
more than one virus type at a time, which can allow the genes from these viruses to mix. This can
result in an influenza virus containing genes from a number of sources, called a "reassortant" virus.
Although swine influenza viruses are normally species specific and only infect pigs, they do
sometimes cross the species barrier to cause disease in humans.

SaNg TeRunA@ Ayie said...

sian azie..hehehe..tu la stady kuat sangat2x..hehe..kan x tau..jap2x..selsema burung penah dgr..selseme babi cman pulak..hehehe...

fzol said...

membaca artikel ni mengetuk kembali ingatan aku pada seorang schoolmate aku....nama dia..

babji bin babjan...

Post a Comment