RSS Feed
This is a mood message, you can edit this message by editing file message.php, or you can also add here some advertisement.

Monday, April 20, 2009

Cara-cara membalut luka Part 2 (who you are?)




sampai kepada part 2...who you are??

bila kita dah berhijrah,dan buat2 sebok, buat sesuatu yang bukan biasanya kita buat...percaya lah sampai satu masa nanti kita akan mula terpikir...adakah ini diri kita???apakah ini yang kita mahukan???apakah ini tujuan hidup kita???terlaksana kah segala yang kita janji sebelom nih???ada lagi x org yang berdendam dengan kita???

secara keseluruhan persoalan yang terungkap dia atas adalah disebab kan oleh kita sebenarnya sedang mula muhasabah diri...pada waktu ni...aku teringat dulu zaman2 nk heal dari luka bercinta...aku x pernah pon nak baca mende2 yang berkaitan dengan motivasi rohani. Aku asik2 memotivasikan akal...aku lupa untuk memberi hati aku makan...rohani aku makan...aku lupa tentang surat cinta yang ada bersama aku selama ini..

surat cinta..

kalau aku dapat surat cinta dari dia...perghh...mmg sangat teruja..apa lagi yang memberinya org yang aku sangat sayang...tapi xdalah sampai tahap baca 3 jam sekali,4 kali seminggu...melampau arrr...baca senyum sorang...then simpan sudah!!!opss maap eh... xda cium2 kertas pon...dulu zaman sekolah adalah..biasa lah belom mimpi lagi...
dalam waktu ini juga...aku rasakan buku2 itu sebenarnya belom memberikan aku ketenangan yang abadi lagi...ayat2 hikmah itu belom lagi berjaya untuk aku berobah secara total...jadi aku kembali kepada surat cinta terakhir aku dengan dia...perghhh..sangat sedih...aku kembali mengingati si dia didalam waktu aku terasa sepi dimana tiada aktiviti yang dapat dilakukan...

tapi kengkadang aku cuba2 untuk membaca sin chan, gelak ketawa kesorangan aku...cuba baca alam perwira...pendekar laut..menaikan semangat aku untuk berperang dengan kesulitan diri..terus..aku cuba untuk membaca buku-buku biblografi,seperti ahmedinejad..pergh!!! terasa macam nak memimpin semua selepas membaca kisah hidup para pemimpin nih...dan kemudian...pada satu hari..aku jenjalan..aku ternampak buku Himpunan solat2 sunat..sebelom nih aku ada pegi kuliah subuh x silap aku..yang menceritakan betapa pentingnya solat2 sunat..

tengok harga kat belakang Rm 5 aku pon dengan selamber beli...jadi agak kelakar lah kot kalau baca buku solat2 sunat dalam bas..(pada waktu permikiran ku dulu..)aku pedulik ape..janji ilmu...aku semakin kerap membaca kitab2 yang berkaitan dengan ilmu agama...

Pertemuan ku dengan surat-cinta

pada satu malam...aku berjumpa balik dengan kengkawan ku zaman2 mude2 remaja yang gila jamming..malam tu kiteorang reunion dan berjamming dan akhirnya...lepas jamming 2 lepak mapley and bincang lah hal2 politik and economi di malaysia...sehinggalah terbukak citer pasal kiamat...isi perbincangan kami nyata jauh berbeza dari dahulu yang biasanya membincangkan band yang terbaik untuk di jadikan influence, pertukaran name2 bandlah...perbincangan riff2 gitarlah dan lyric2 yang mampu menyentuh hati pendengar...tapi perbincangan kami berkaitan dengan hal2 agama..dan salah seorang dari kami menceritakan betapa layannya dia membaca satu kitab yang diberi nama Al-Quran..dia menceritakan bagaimana dia mentafsir dan belajar membaca Al-quran...dari segi jalan penceritaan dia...pada malam itu...aku secara langsung sangat berminat untuk mendalami surat cinta yang di berikan Ilahi kepada ku yang selama ini ada di atas almari dan apabila terjatuh...ku amik ku cium dan ku letakkan-nya kembali di tempat asal..bodohnya aku waktu 2...kali ini aku bertekad untuk memahami/membaca segala yang tertulis didalam surat cinta ini





Ternyata...ketenangan abadi yang aku dapat apa bila aku mengasimilasikan diri ku bersama surat cinta ini...setiap potongan ayatnya maknanya...membuatkan aku sentiasa berfikir tentang kebesaran Ilahi yang dahulunya aku lupa. ini lah bukti cinta Allah pada makhluk bergelar manusia..dengan memberikan Al-quran sebagai petunjuk.

sepatutnya..waktu aku sedih..Al-quran dulu yang aku baca..waktu merintih..Al-quran dulu yang aku selak halamannya...betapa lupanya aku terhadap janji ku padanya sewaktu sebelom ruh ditiupkan ke jasad ku..

apabila lupa hubungan dengan yang di atas..nescaya pasti akan lupa segala hubungan sesama manusia...tidak akan berjaya aku untuk mendapatkan ketenangan dengan segala yang ditulis oleh manusia tanpa bilasan dari apa yang dimaktubkan oleh yang Maha Esa...

jadi..waktu tu baru lah aku sedar and paham...komitmen yang aku letakkan pada pasangan ku adalah salah...aku mula nyesal...so aku mula mengariskan komitmen pada diri ku...aku ada terbaca buku motivasi sape ntah yang mengatakan bahawa...kerana barang siapa yang tahu apa tujuan/komitmen dia dalam hidup...maka dialah orang yang berjaya..

disebabkan akal dan rohani aku masing2 mendapat makanan...aku mula mengenali diri ku..dan mengariskan komitmen seperti di bawah

1. komitmen ku pada sang Pencipta Alam
2. komitmen ku pada keluargaku
3. komitmen ku pada pelajaran / rakan2
4. komitmen ku pada KKDK

dan dalam waktu itu...aku terfikir...adakah aku sanggup untuk menambah satu lagi komitmen aku?? sangat berat untuk aku menambah lagi komitmen..kerana aku masih belom mengetahui secara mendalam komitmen ini...

kini aku rasa aku dah bersedia untuk menambahnya...sebab tetiba je ati aku nih dah terketuk...doakan aku!!!tapi pada kali ini dia akan aku pastikan berada di komitmen yang ke empat kerana...komitmen aku yang ke empat sudah sampai ke penghujungnya...


jadi kalau rase2 tips pertama dah buat...rasa still lagi diri kosong...cuba tips kedua...dekatkan lah diri dengan pencipta...tapi sebenarnya....yang afdal...apa2 pon musibah yang menimpa kita...igt lah Dia sang Pencipta kita yang mencipta kita dari setitis mani yang hina...

selamat membaca...

5 comments:

amira + adnan = gLam mirad said...

better diz tyme...
huhuuhuu~
teroskan ye..

fzol said...

pengalaman membina

zzxxcc said...

teringin nak baca
tapi sangat panjang :D

nanamanan said...

kalu bley komitmen yg a.zai nak kasik nie bia betul pd tempt nye...heheh3...
akad jer terus a.zai...
x yah bercinta..
SYIRIK....
kiu3....

p/s: carikan utk nana sorg...hehehe2...bkn nk gedik, nk halalkn mne yg haram~...

nauzubillah....

azie said...

hmm nh plg bez n plg btol...
berserah kpd Pencipta...
n bkk blk naskhah utama utama kite as a muslim...
hmm...

Post a Comment