RSS Feed
This is a mood message, you can edit this message by editing file message.php, or you can also add here some advertisement.

Sunday, May 31, 2009

Rumah kotak

Sume orang sekarang bercerita tentang green building...sume inginkan building yang effective,berguna,berasimilasi bersama alam dan mempunyai function yang lain dari yang lain...tapi hakikatnya...itu lah satu kehendak atau demand yang sepatutnya difikirkan oleh manusia apabila ingin membina rumah...tapi kesedaran seperti itu tidak wujud dikalangan kebanyakkan klien kerane kurang nya ilmu berkaitan dengan kejuruteraan...


sebagai contoh kalu di north europe yang biasanya beriklim sejuk..bagai mana mereka nak membuat satu rumah yang ekologi dan economic friendly???senang je..dorang basic key yang dorang perlukan adalah heat didalam bangunan or houses..dorang perlukan haba didalam coz luar dah sejuk...beza ngan Malaysia sebab kita perlukan kesejukan dalam rumah...sebab luar sngt panas...so kalu dalam kes europe di Scandinavia...mereka mengambil langkah untuk mengecilkan saiz floor dan mengecilkan rumah...atau dengan kata lain meng"design" rumah sauna..


features
size = 19 m square
- living room
-bedroom
-kitchen
-bathroom


dan percaya kah anda menurut aktikel dan pencarian sy..harga rumah ini hanyalah 1/4 dari harga rumah yang berada disekitar itu dengan keluasan yang sama. murah dan efficient!

Project data:

Materials: wood: 2,12 m3 pine/ structures
3,30 m3 cypress/int. surfaces
0,46 m3 birch/ kitchen
0,13 m3 spruce/ bathroom
0,10 m3 red oak/ living room
0,15 m3 nut/ bedroom

facades: 0,008 m3 aluminium

windows: Pilkington energy saving windows

isolation: Glava special isolation.
Size: exterior measures 5500 cm (length) x 5700 cm (height) x 2300 cm (width)

Floor area: 19 square meters

Planning and building time: August 2007 –October 2007


layout plan
Maknanya disini..dorang mnegunakan akal dan memcipta sesuatu base on kesesuaian dan kehendak diri sendiri...so macam mana nak ada kehendak??kena lah ada ilmu..kita tahu lah ape yang perlu dan tidak...so dapat lah melemahkan individu yang membuat sesuatu sambil memaksimum kan keuntungan...

0 comments:

Post a Comment