RSS Feed
This is a mood message, you can edit this message by editing file message.php, or you can also add here some advertisement.

Tuesday, June 2, 2009

Value Vs Money Part 2 (Cheapest Demolishing! )

Semoga ALLAH merahmati kematian 7 org TKI yang bekerja untuk mencari sesuap nasi di malaysia tetapi akhirnya Meninggal kelalaian.

Berapa kah nilai nyawa? sape buleh jawap??

TIDAK TERNILAI!!!...jawapan TERBAIK!!!

yang boleh menjawap segala pertikaian...


Bermula dengan....meletakkan 9 excavator dibahgian atas bangunan berusia 30 tahun....3 biji tingkat 9 dan 6 biji kat tingkat 4..

kemudian hack the concrete..sampai pecah...then tarik tetulang..

BOOM!!! cheapest demolishing complete....

mudahkan???



lupakan non vibration method..

lupakan planning for demolishing


lupakan local autorities
lupakan kehidupan pekerja TKI ank bini mereka dan Nyawa mereka..

lupakan NILAI dan Dambakan DUIT
apabila masa makin dekat...

kerja belom selesai???mudah!!!carilah cara yang mudah!!


lupakan undang2...peraturan ciptaan manusia adalah untuk di langgar!!
hapuskan lah NILAI

kejarlaH DUIT
bergantunglah pada DUIT!!!


ABAIKAN AKIBAT...ANGGAP IA HAKIKAT!!!



maaf...aku secara total menolak pahaman seperti ini!!!

tiada mahu aku menceritakan tentang spekulasi2 engineer berkenaan dengan kes nih...

tiada mahu aku menyalahkah sesiapa...

semua punya processor yang Sang Pencipta bekalkan untuk melihat dan memproses dan memikirkan!!!mana yang Hak dan mana yang Batil

semua punya AKAL!!!semua punya HATI!!! dan semua Punya nafsu dan keinginan

aku tetap dengan pendirian ku....lihat sesuatu bukan MATERIAL/DUIT visual pertama yang muncul...

TeTAPI...

Pandanglah semua dengan meletakkan NILAI pada setiap Visual

lihat lah sesuatu dengan mata hati...

to be continue.....

Monday, June 1, 2009

menjawap TAG!

1. Apakah benda yang paling penting dalam hidup kamu?

Ruh+Jasad, family & friends.

2. Apakah benda terakhir yang kamu beli dengan wang sendiri?

Roti kosong kuah kambing amid.

3. Di manakah tempat impian perkahwinan kamu?

ikut napsu aku nk kawen kat atas langit...if only got technology lah nak bawak about 2000 invitation kan kat atas 2...tapi itu khayalan...kat umah suda!!

6. Di manakah restoran terakhir kamu makan malam?

restoran amid

7. Namakan buku terakhir yang kamu beli?

Mengenal Diri

8. Apakah nama penuh kamu? EJA TERBALIK

Zaihafiz. bila Terbalik dia jadi Zifahiaz....cam best je bagi name anak kan!!!

9. Kamu lebih senang dengan ayah atau mak?

Mama+Babah

10. Namakan seseorang yang ingin kamu jumpa dalam hidup kamu buat pertama kalinya??

My role model. Muhammad S.A.W.

Nothing impossible...kan?

11. Sebutkan 8 nama sahabat yang paling rapat dengan kamu?

-jojo

-apis

- Lina

-Lin

-Mast

-Amat

-pejo

-lufti

- KKDK 0708,0809

12. Adakah kamu mencuci pakaian sendiri?

Mustilah ye. kalu adik aku g latihan polis ke...g berkelah ke..kalu x bagi kat dia je..upah dua hengget!!

tapi kalu dia xda..jawapan nye sendri gak!!

13. Tempat yang paling seronok yang kamu mahu pergi?

Mekah,7 tempat ajaib di dunia

14. Butirkan 5 perkara tentang orang yang tag kamu..

-Pompuan yang bergenetik lelaki

-Suwit!

-Kerek

-Chokobi Bersastera

-congkak!

15. 8 perkara yang amat saya gilai?

-Memerhatikan

-Talking

-Laughing

-music

-building technology

-Motivation quotes

-art of persuasion

-engineering

16. Pelukan atau ciuman?

Ciuman

17. 8 perkataan yang sering diucapkan? (kalau marah kat sapa2 ahh)

- bukan cukop!

-sengal

-kaliamak

-H1N1

-pundek

-fcuk!

***aku cube sehabis baik...tapi aku lupa..sesape yang pernah dgr makian yang lain sila bagitahu eaaa..aku nih pelupa sket***

18. 8 buah buku yang paling baru dibaca

-how 2 win friend and influence people

-sifat 20

- Mengenal Diri

19. 8 lagu yang saya boleh dengar berulang kali??

- disamping mu

-no promises

-adagio

-jalinan

-Deeper Conversation (Yuna)

-1 2 3 4 (Plain White T’s)

20. Mari men’TAG’ 8 orang lain…

-Mast

-Mimi

-Mirad

-azie tom

-nana

-ina

-sesiapa yang membaca..ramai sangat wehh!

Sunday, May 31, 2009

Rumah kotak

Sume orang sekarang bercerita tentang green building...sume inginkan building yang effective,berguna,berasimilasi bersama alam dan mempunyai function yang lain dari yang lain...tapi hakikatnya...itu lah satu kehendak atau demand yang sepatutnya difikirkan oleh manusia apabila ingin membina rumah...tapi kesedaran seperti itu tidak wujud dikalangan kebanyakkan klien kerane kurang nya ilmu berkaitan dengan kejuruteraan...


sebagai contoh kalu di north europe yang biasanya beriklim sejuk..bagai mana mereka nak membuat satu rumah yang ekologi dan economic friendly???senang je..dorang basic key yang dorang perlukan adalah heat didalam bangunan or houses..dorang perlukan haba didalam coz luar dah sejuk...beza ngan Malaysia sebab kita perlukan kesejukan dalam rumah...sebab luar sngt panas...so kalu dalam kes europe di Scandinavia...mereka mengambil langkah untuk mengecilkan saiz floor dan mengecilkan rumah...atau dengan kata lain meng"design" rumah sauna..


features
size = 19 m square
- living room
-bedroom
-kitchen
-bathroom


dan percaya kah anda menurut aktikel dan pencarian sy..harga rumah ini hanyalah 1/4 dari harga rumah yang berada disekitar itu dengan keluasan yang sama. murah dan efficient!

Project data:

Materials: wood: 2,12 m3 pine/ structures
3,30 m3 cypress/int. surfaces
0,46 m3 birch/ kitchen
0,13 m3 spruce/ bathroom
0,10 m3 red oak/ living room
0,15 m3 nut/ bedroom

facades: 0,008 m3 aluminium

windows: Pilkington energy saving windows

isolation: Glava special isolation.
Size: exterior measures 5500 cm (length) x 5700 cm (height) x 2300 cm (width)

Floor area: 19 square meters

Planning and building time: August 2007 –October 2007


layout plan
Maknanya disini..dorang mnegunakan akal dan memcipta sesuatu base on kesesuaian dan kehendak diri sendiri...so macam mana nak ada kehendak??kena lah ada ilmu..kita tahu lah ape yang perlu dan tidak...so dapat lah melemahkan individu yang membuat sesuatu sambil memaksimum kan keuntungan...

Monday, May 25, 2009

Money Vs Value




Terlebih dahulu sejuta maap di pinta karena tiada mengupdate kan blog...sebab sekarang nih sedang menjalankan aktiviti praktikal di HMSB...so...during this period of internship..change me alot...biasa la mula untuk menjejakkan kaki semula ke real life...bagus lah setiap universiti ni mewajibkan semua student untuk masuk praktikal sebelum grade..memacam aku dapat...antara nya sekarang aku cuba untuk mengaplikasikan ideologi zikir n fikir

amat susah untuk org yang agak banyak cakap seperti aku untuk berhenti bercakap n berfikir...even apa yang di beritahu itu kau sudah pon tahu...tapi aku pujuk hati ku dari membuak2 memberikan pendapat...demi menjaga hubungan...dan bermula lah cara hidup aku yang baru iaitu fikir n zikir...tapi aku akan balik dan bercerita lah ngan kengkawan aku..but bukan berkenaan ngan keje..

satu mende yang ment"trigger kan aku lately ni...apa yang penting dalam kehidupan???duit atau pun nilai...

Duit

aku tahu sume org nak duit sape xnak duit kan..sebab duit sume bleh dapat..tapi biasanya if we all base kepada dongeng hikayat lame...ramai yang akan ckap money cant buy happiness...aku rase ramai yang setuju ngan hikayat lame nih..but...how many are really into it??mendalami maksudnya...memahami dan mempraktikan dalam kehidupan seharian?? bila praktikal nih...i see the real world again..life yang penuh dengan kecantikan dan ingredient yang aku perlukan untuk mencorakkan hidup aku setiap hari....aku cuma perlu proses dan laksanakan...proses itu lah berfikir...dan laksanakan perlu zikir...sebab mende yang kita laksanakan itu kadang2 luar dari batasan kemahuan kita...setiap hari manusia akn mula memperkatakan duit...mula menyanyung duit...memberhala kan duit....duit bukan lah perkataan tapi material...material di sini adalah kebendaan..kebendaan yang cuba didapat kan oleh manusia sehingga sanggup menelanjangkan baju yang meletakkan NILAI dalam diri manusia...
material yang di kejar seperti pengiktirafan manusia,benda2 yang pastinya akan mendapatkan keredhaan dari manusia...perlukah???aku pon x faham...rata2 kenalan2 aku semua nya pasti akan bercerita berkenaan dengan kerja, pengalaman dan keinginan serta cita2 menjadi yang terbaik...bagus...tapi indikator nya adalah duit..gaji..bukan lah x penting tapi mereka seolah2 meletakkan atau imbuhan sebagai indikator berjaya!!

semakin hari semakin hilang nilai dalam diri...setiap hari berbuih mulut...bergabung sel2 otak untuk memikirkan bagai mana mencapai duit???toleransi...kasih sayang...empheti..hilang!!!manusia seolah2 ketagih dengan dadah duit...sanggup melakukan menda2 yang meletakkan diri mereka setarap dengan binatang!!!!ini lah akibatnya di sebab kan terlampau mengharapkan ciptaan manusia...pengiktirafan manusia...pujian manusia...bukan mencari keredhaan Allah...baraqah Nya...

nilai seperti membuat sesuatu tiada berkira...tiada mengumpat...dan setiap kali aku dok diam aku memikirkan menda macam ni...aku lihat je orang sume buas mencari hidup!!!

apa yang dikatakan dengan hidup??
bergaji besar,berkereta besar,berbini besar, masalah besar...nilai hilang duit banyak..

atau

sederhana...disayangi ramai...bersyukur....sentiasa redha!rajin bertawakal bekerja seperti hidup untuk seribu tahun dan ibadah seperti nak mati esk!!

anda pilih

to be continue!

Monday, May 11, 2009

My life in UTHM


Kepada rakan2 ku yang mengenali aku ketika berada dari zaman kuittho ke zaman UTHM...aku ucapkan trima kasih atas peminjaman effort,masa dan idea...ketika aku hidup di bumi uthm...halal berhalal lah yee...kalu ada aku utang sesape trus buzz aku jgn memalu...kalu aku ada menyakiti sesapa sepanjang aku di UTHM...roger aku ....kita settel..ikut lah nk one by one ke men kaum...aku x kesah....hahahaha...ape2 pon...aku sgt terharu dan bersyukur dapat mengenali kalian semua....terlampau banyak name yang aku perlu list kan...so...kosong-kosong eaa..

Aku x kesah...aku nak bagi tahu satu dunia..bagi aku kehidupan aku di uthm sangat bermakna...mengajar aku erti menjadi seorang manusia...even kengkadang terpaksa mengutuk org..terpaksa kenakan orang...tapi itu lah hidup...n itu sume sebab mulut n lidah ku yang laju...and itu merupakan salah satu pengajaran aku...

Kalu aku tulis dalam diari kang diari tu ilang..jadi aku letak kat blog...sume orang bleh baca..pueh ati aku...so kat bawah nih aku list kan kaler yang mewarnakan idop aku

Memula aku dtg ito(zaman dulu skang UTHM) lepak ngan bob,awie and the gang..idop asik nak berdekah je...semangat kerek sebagai lepasan poli masih lagi membuak
then dapat lak rummet ngan syiton ni rojjim jamil(arap2 ko bubah mel)dgn syed n yus...pastu lepak umah sewa dok lah ngan weir,epul,dee,abe(tima kasih!!!abe),pejo(thanks! sebab ko lah aku grade,sanggup mengusung aku kemana sahaja...),bulat,fath n apai...macam2 lah dah diharungi ngan dorang...pastu lepak plak ngan group lepasan ito...yang di ketuai oleh mael..then kami pon terbentuuk lah bce0508...nety ngn alin korang mmg best pren aku!!! nak kawen x jemput siap lah korang..berdorah bumi nilai ngan somban nanti!!!




Kat uthm pong ada band gak..untk berkarya ketika menjadi student so bebudak nye adalah otai,kechik,atok,gembo,jlo dan bebudak umah korang laa...penat seh nak taip sume...ape2 pon thanks arr sebab kita dapat jugak berkarya dalam musik!!

Then lepak plak ngan kkdk...yang nih panjang sket aku nak cite..sebab memacam sgt yang aku belajar..antaranya...leadership,communication, public speaking, influence, dan bermacam2 yang mendevelope kan aku kepada seorang yang ada BRAND! kepada sume MT2 aku...aku sgt sayang kat korang...sume mende yang kita alami....gaduh...maki...kutuk...sume mende 2 ilang dah..tapi jgn risau..aku dah zipp kan dia and simpan dalam satu folder hidup aku dekat dalam "kenangan manis" kat folder nih sume yang menarik tentang kehidupan ada kat dalam folder nih...susah nak lupa jep!!!tengking gee lah...pujuk/sharing ngan nana n kakcik, olin,sue...bergelak ketawa ngan zaki,bachok,ali...meminta bantuan pada wandi n zaf utk surat n harta mende...bertekak ngn pejo,jawa...mengacau fahim,man n aishah...berbincangn dengan don and tyzar(best colleague sebab umur lebih kurang kot!!)
selama aku kat kkdk 2 event yang aku x kan pernah lupakan...1st sekali MHS dan yang kedua BaksisKelantan...mmg mencabar minda jep handle mende2 nih!!!


Tapi ape2 pon yang memberi aku peluang untuk merasai mende nih tentunya lah kkdk sesi yang lama antaranya...saufi, mutia,muhsein,zubair,khai,ramadan dan lain2...xda korang x terbentuk stuktur kkdk yang gaH!!!!!

Sekarang dah di terajui oleh ahmad fadhil...ko wat lah betol2!!! kepada MT2 nye...anda sume berkaliber..anda sume hebat!!! kepada adik2 aku...ejat,mirad,tom,wani,faren,cen,muaz,jep,ain,korang jage lah diri leklok banyak sgt nak list...tapi sebab dorang nih je yang mungkin aku baca..so name dorang lah yang aku letak....korang sume just having fun bile blajar n jadikan KKDK 2 bf korang..setel!!!! sampai satu masa kita akan terlupa yang lama..tapi org indon kate kat aku time aku g indon dulu dia cakap" gak bisa memutusin silaturahmi loh!!"




haku kena bantai time suprise farewell

Sedarlah kuasa mahasiswa sgt lah besar...anda berada di dalam pusat intelektual yang penuh dgn segala2...nak apa cakap!!!tapi x bisa kalu cakap aja!!! bangun dan pergi!!! pergi grab peluang!!jgn hirau kan ape org nak kate..pengiktirafan orang x penting...x bawak kemana...tapi pengiktifafan yang Maha Esa lagi penting!!!buat ape2 betolkan niat dahulu!!!

Pastu kepada staf2 fakulti kejuruteraan dan alam sekitar uthm yang banyak memberi tunjuk ajar...pensyarah2...Puan Zaihasra merangkap pa and ibu angkat aku...i admire all u guys!!! keep on working!!!bro2 pkpp and hep!!! dulu takut seh nak masuk hep ngan pkpp...sekang selambe je..sebab dah tahu dah apa yang perlu di buat...sume yang di buat sebenarnya adalah chapter2 dalam proses pembelajaran!!!

So akhir kate...aku/saya nk mintak maap ujung rambut ujung kaki...ujung segala2 ujung kalu ada silap salah,termaki or memaki, terembat atau merembat, tersalah cakap atau sengaja mencakap...aku mintak maap...kalu ada utang sesapa roger aku kalu xtahu no phone aku cari!!!aku x leh nak siarkan kat blog kang kena seksual heresmen kang!!!kalu ada yang x pueh ati..roger..ckp kat mane...list nk men kosong ke parang!!!!..hhahahahahaha...setel lh segala2nya yee...

Kepada sesiapa yang aku x list kan name dia kat sini...aku mintak maap banyak sgt name berebut2 n berlegar2 kat otak aku skng nih tapi aku x leh nak listkan sowi eahh...

Mama and babah!!!aku pulang membawa kejayaan!!thanks!!real world!!here i come!!

Sunday, May 10, 2009

Generasi Y


Apa dia Generasi Y aka The Millennial Generation?


Mungkin ada di antara kelompok generasi Y tiada idea langsung bahawa dia berada di generasi Y..
Mereka inilah generasi yang berlatarbelakangkan mask-man,flashman,cybercop,naruto nitendo...itu sume gadjet2 atau pon sesuatu yang pernah didengari atau seolah2 satu siulan yang sedap didengari oleh generasi2 Y. generasi ini merupakan target para2 kapitalis utk mengaut keuntungan dengan memikirakn sesuatu yang boleh menarik minat para2 generasi Y..

Generasi Y adalah generasi yang lahir pada awal tahun 1980-2000...generasi Y, generasi X, and baby-boomers merupakan hanyalah satu istilah untuk membezakan generasi...pentingkah kita mengenali generasi...mengenali bukan sekadar istilah yang ada tapi persepktif dan kelakuan yang bisa wujud pada kelompok2 generasi ini..


Baby-boomers

generasi yang lahir pada tahun 1946-1964..generasi ini hidup selepas perang dunia kedua..dipanggil baby-boomers sebab pada waktu ini...peningkatan terhadap populasi atau kadar kelahiran ank meningkat secara mendadak...mereka yang lahir pada tahun ini baru mula mengenal tv dan pelbagai 2 perubahan yang baru berlaku yang kita lihat sebagai permulaan sejarah...contoh perang vietnam, pembunuhan John F Kennedy, Martin Luther King Jr, dan Robert F. Kennedy. Generasi ini mula hidup dengan rock and roll sebagai cara untuk penetapan identiti untuk kelompok ini...

Generasi X

bukan lah generasi yang mempunyai genetik X-men atau X-Xray...tapi basicly generasi ini yakini berada dimuka bumi pada 1965-1980.Generasi pada kelompok ini melihat sendiri pertumbuhan teknologi yang baru diinovasikan..sebagai contoh komputer,internet,dot.com dan kewujudan MTV..generasi pada ketika ini banyak memperjuangkan HxC,punk,grunge and hiphop culture...generasi ini memperjuangkan muzik bukan hanya pada muzik but is philosophy!!dan akhirnya...kesan dan pengaruhnya masih lagi kuat dan di ingati hingga sekarang..
media menampilkan Generasi X secara fizikal sebagai generasi yang stylo memakai kemeja flannel, suka menyendiri, banyak piercing, dan lebih suke bekerja di restoran atau kedai2 makan...

Generasi Y

generasi yang wujud pada mana ketika berlaku perubahan mengubah dunia...sebagai contoh mass komunikasi, dan perkembangan internet...generasi ini bermula pada 1980-2000
dimana pada generasi ini...mereka lebih cenderung untuk belajar dan menempatkan diri di pusat2 intelektual....inilah generasi aku...aku hidup digenerasi ini...

Generasi dimana gadjet2 seperti komputer,hp menjadi keperluan dan kebutuhan yang x terpikir pada zaman generasi X...

gen Y merupakan generasi di mana melakukan perubahan melalui pencetusan dunia tanpa sempadan...generasi Y merupakan generasi yang hidup di persekitaran yang tiada sempadan..generasi Y merupakan generasi yang mempunyai semngat juang yang tinggi...

Malangnya...semangat ini disalah gunakan dari perspektif aku...gelombang semangat juang ini pudar disebab kan dek terlebih hiburan, generasi Y lebih berminat dengan Realiti tv dan di situ bukti betapa kuatnya semangat juang yang ada pada kelompok generasi Y

Generasi Y adalah generasi with full of spirit...jgn buang semngat itu...dan alhamdulillah banyak juga blogger2 dari gerenasi Y yang tampil dengan pemikiran utk membawa kepada perubahan..

Setiap generasi akan berkembang. dengan kata lain dunia akan bertambah maju...semakin maju semakin hebat...dah semakin ramai manusia bijak dan mnetahui mana yang betul dan salah...pemusatan permikiran akan berlaku...


Generasi platinum

Dan selepas generasi Y akan wujud satu generasi yang di panggil generasi Platinum..yakni generasi yang lahir pada tahun 2000 ke atas...generasi ini lahir pada keadaan kondisi dunia yang penuh dengan teknologi, keterbukaan. berbeza dgn generasi Y yang seolah 2 culture shock!!!thats y berlaku lah rempit,clubbing dan mende2 yang x mendatang kan paedah pada masyarakat. Di generasi platinum...mekera dah terbiasa dengan budaya barat...dan mereka mesra dengan teknologi...mereka tahu benar dgn dunia tanpa sempadan...jadi kajian menunjukkan mereka ini akan lebih produktif dan proaktif berbanding dgn masyarakat generasi sterusnya...tetapi harus diingat...setiap generasi tetap menyumbangkan kepada kemaslahatan dunia...dan setiap generasi ada kekuatan dan kelemahannya yang tersendiri

Akhir kata adalah penting bagi kita untuk menyedari bagai mana pemikiran seseorang yang lebih tua atau lebih muda dengan berpondasikan teori generasi ini..setiap generasi mempunyai kehebatan dan kelemahan yang tersendiri...

Just for my mom!!

Token appreciation for you mom...




Thank you mama for all that you do,

I know my thanks are far to few,

I really do love you i dont say enough,

For me those words are really tough,

I wish i could express all that i feel,

But for me you know thats a big deal,

Have a great day i m thinking of you ,

I hope my feelings are getting through.

mama....selamat hari ibu..

thanks for all that you do


from,
your son
zaihafiz

Wednesday, May 6, 2009

ADDICT!!!!


Alhamdulillah..selamat sudah final presentationku...sangat lega next to go adalah dengan mentacap log book n thesis...semakin hampir ke garisan penamat

but bukan lah penamat kepada operasi pencarian ilmu...aku ada terdgr kat radio tadi..

1. kalau nak berjaya di dunia perlu ada ILMU
2. kalau nak berjaya akhirat perlu ada ILMU
3. kalau nak berjaya Dunia Akhirat perlu ada ILMU

x lama lagi aku akan dikurniakan segulung ijazah..n harap2nya dapat lah on time
tapi itu semua sebenarnya cumalah sehelai kertas mencari pengikitirafan manusia..

bagi aku ilmu yang aku pelajari nih xkan abes...semakin hari aku semakin addict dengan ilmu..tapi persekitaran atau minded yang skeptikal menyebabkan proses pembelajaran aku sedikit terganggu

tapi bagi aku itu sume hanyalah dugaan dalam menuntut ilmu...bagi aku lah kan...org menuntut ilmu nih perlu sangat merendah diri...macam hamba..tapi x pa..hamba demi ilmu..

bukan lah ilmu merompak or ilmu ngorat...bukan lah ilmu yang merosakkan...tapi ilmu yang ada digunakan untuk membawa perubahan...

Perubahan??

perubahan adalah words yang sgt aku ingin kan setiap kali roh aku masuk didalam jasad ku...tapi pasti bnyk halangan kerana perubahan memerlukan istiqamah!!

impian aku utk menjadi perubah kepada minded yang skeptikal dengan cara bukanlah me-war2kan keburukan benda yang buruk tetapi dengan menyedarkan apakah baik atau pon tidak..

contoh dalam konteks pembinaan rumah atau pembangunan di malaysia..

biasanya...di malaysia pembinaan terletak pada kehendak klien dan akan di design oleh arkitek dan dipaskan kepada engineer untuk sturktur plan mengira keselamatan dsb..

tapi...mengapakah di Malaysia nih...masih lagi ada aturan sperti itu??

kenapa x duduk sekali sume ramai2...n bincangkan pembinaan itu secara menyeluruh dan mencari yang terbaik??


disini aku list kan biasanya minded profesional yang terlibat

Arkitek = aestatic

engineer = safety

contractor = money

so dalam proses pembinaan diMalaysia...rata2 bergantung approval dari 2 pihak iaitu arkitek dan undang2 yang mana di statekan dalam UBBL1984

lepas 2 diluluskan oleh majlis yang check kepada kehendak UBBL

bila suma dah approve then boleh proceed kepada pembinaan

tapi satu mende yang aku macam kurang studju...iaitu xda brainstroming antara semua profesional yang terlibat...sume wat keje then passkan kepada yang perlu...dengan kate lain biokrasi..

semua yang terlibat seakan 2 tidak mau keluar dari kotak permikiran...sume nak buat ikt process so akhirnya akan terbentuk lah satu bangunan yang tidak efisyen dan merugikan...

contoh di dalam UBBL hanya lah menerangkan banyak kepada dimensi2 yang sepatutnya dipenuhi dan tidak pada bahan..dimana dimensi2 yang dicipta dan di khas kan oleh UBBL adalah untuk memastikan keselamatan

so jadilah bangunan yang dibina yang tidak efisyen..

sepatutnya arkitek engineer dan badan2 lain memikirkan untuk memberikan sesuatu yang efisyen kepada klien, society and last enviroment!

so bagi aku bukan lah keselamatan sahaja yang perlu dipentingkan disini..

ada 2 perkara penting yang perlu dihighlightkan..

1.keselamatan
2.perfomance

perfomance di sini membawa maksud pencapaian kearah efficacy bahan yang digunakan...termasuklah orentasi bangunan,jenis bahan dll..dalam masa yang sama still meet requirement yang di tetapkan...

engineer perlukan sesuatu yang selamat...itu bentuk pemikiran yang lama...tapi aku percaya generasi baru untuk engineer2 malaysia pasti akan memikirkan sesuatu yang lebih dari keselamatan ...dan ianya merangkumi kos,alam dan praktikal..

sekian....

Thursday, April 30, 2009

Mineral House



Pelik kan??ini lah bukti kehebatan akal yang dikurnia sang Pencipta...membuat kan manusia berfikir untuk mengunakan nikmat serta ilmu yang ada untuk menyelesaikan masalah yang timbul...

aku sangat respek kehebatan arkitek bersama engineer dia...tgk xyah buat bumbung untuk car porch...dia mengunakan ruang yang ada atau rekabentuk bangunan secara efisyen..kos tiang xda..kos nk wat bumbung untuk porch pon xda...cantilever yang sangat gempak!!!

and lagi satu..cuba lihat...sape dapat jumpe tiang angkat tangan??beam ke??x perasan kan..

nih rumah mineral yang aku cuba nak kongsikan dengan kalian...

mengapa kah mineral??

Rumah stylo ini ada di Jepun dekat dengan bandar Tokyo..jalan ape aku xdapat nk amik alamat dia sebab tiket air-asia dah abes ke tokyo..
dengan hanya berbekalkan 44.62㎡ keluasan dan terletak di antara persimpangan jalan bukti x semestinya rumah mestilah berbentuk petak untuk tujuan keselesaan dan keselamatan..

keluasan tapak dan isipadu bangunan yang sedia ada di lihat digunakan secara efficient di mana setiap sudut diukir/dipotong dengan cermat dan memastikan setiap ukiran atau potongan akan memberikan kesan positif kepada fungsi bangunan itu.

mineral dan reflection adalah keyword penting utk menerangkan kehebatan rumah ini.

Mineral

Di mana mineral disini membawa maksud dengan mengabungkan abstrak properties..(macam contoh idea/bayangan kita atau conceptual idea yg kita nak macam contoh rumah tapi x nampak tiang) dengan nonfigurative properties (contoh cam dapur, counter shelf, tangga, lantai dengan toilet box equipped )

Arkiteknya Yasuhiro Ymashita designer merangkap owner rumah ini menitik beratkan kemasukan cahaya dari matahari. walaupun cerminnya lutsinar tapi mampu untuk mengawal kemasukan cahaya dari pelbagai sudut sekaligus mengurangkan beban haba yang wujud.

Reflection(pembalikan)

Pembalikan disini membawa maksud dengan menguruskan pembalikan cahaya secara efficient didalam sesuatu ruang, maka ruang yang akan terhasil akan tampak lebih luas dan selesa.Sebab keluasan ini berkait rapat dengan keselesaan penghuni sesebuah rumah..cuba dok rumah sempit...x selesa kan??biasanya luas atau tidak ruang itu bergantung kepada penglihatan kita. jadi YY nih mengunakan pendekatan ruang..dengan mengubah bentuk ruang itu kepada bentuk polyhedra dengan menguruskan pembalikan cahaya secara efisyen.

Jadi apabila korang masuk kat dalam rumah ni..kemasukan cahaya dan pembalikan cahaya yang berlaku didalam rumah itu akan menampakkan rumah itu besar dan selesa...ala...konsep yang paling mudah kan korang letak cermin kat ruang tamu or kat bilik besar2 sebab nak nampakkan ruang 2 lebih besar n selesa kan...cam2 lah konsep dia .....cuma yang itu pembalikan/reflection sahaja...kali ni YY gabungan dengan rekabtuk ruang spti didinding bukan tingkap slope pada ceilling dan ukiran pada dinding rumah sekaligus...gempak seh..teringin gak aku nk g tgk n usya sendiri cun ke x umah nih..

Kalu ada sesiapa yang x paham ngan menatang ape yang aku tulis...pegi kat sini.
pastu coment n share lah idea korang 2 sekali...share is caring...caring is pahala...pahala..amal baik..buat baik kan dibalas baik...babai!!

Monday, April 27, 2009

Bab 1 laaa!!!!



rilek...tenang sabar...aku bukan memarahi sesiapa...cuma aku ada bertengkar sket ngan member aku berkenaan demam terbaru...dia kate elok cakap deman khinzir aku plak cakap bab 1(berlapik mode) atau directnye babi lahhh...mungkin tajuk aku agak kasar skt...hehehehe...

swine flu aka selsema babi..

korang perasan x ada sesuatu yang x kena kat sini...sume orang tahu kan babi nih haram dah tertulis kan Al-quran rujukan ummat yang mengata kan babi itu haram dan kotor...dah tu mengapa masih ramai lagi yang berminat nak menternak babi nih???

dah diterangkan dah dalam surah al-ma'idah ayat 3,

“Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging haiwan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk, dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan.” (al-Mai’dah:3)

tok cukup ngan nih lagi sekali lagi peringatan tentang bahayanye babi nih...dari surah al-baqarah ayat 173,

Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah Al-Baqarah: 173)

biasanya kalu kita nak menegaskan and nk ingatkan kita mestilah bagitahu 3 kali...nih ada lah satu firman Allah swt dan peringatan darinya berkenaan dengan babi dalam surah Al-An'am ayat 145

katakanlah, "tidak kudapati didalam apa yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan memakannya bagi yang ingin memakannya, kecuali daging haiwan yang mati(bangkai), darah yang mengalir,daging BABI- karena semua itu kotor atau haiwan yang tidak disembelih bukan atas nama Allah. Tetapi barang siapa yang terpaksa bukan kerena menginginkannya dan tidak melebihi batas darurat maka sungguh,Tuhan mu Maha Pengampun dan Maha Penyayang(surah Al-An'am :145)

haaaa..kan aku dah cakap..3 kali penegasan diberikan oleh Allah yang sebut terang2 dalam Al-quran babi 2 haram...dah terang lagi bersuluh harus di jauhi dan di kawal...ye lah dia pun kan makhluk Allah...xnk nak bunuh sume babi kan...xkan nak hapuskan sumenye...


Wabak swine flu or selsema babi

wabak bawakan babi ni dah mula dari 1918 lagi dah...Allah dah tunjuk lame dah yang babi nih bahaya...

  • Spanish flu 1981 yang mengorbankan 20juta..
  • Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang
  • Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi)
  • US- 1976 - 500 kes 25 yang mati
  • filipina- 2007 - xda rekod..
  • mexico- 2009 -1000 kes n 80 yang terkorban..
dan wabak nih kian merebak...antara simptom2 awalan..

-demam panas

- batuk n sakit tekak..

- (sengal2 otak eh silap..sengal2 badan..)

- suara bertukar garau beb..sebab teruk sangat batuk n sakit tekak

- hilang selera makan

- dan banyaklagi laaaaa...

dan penyakit ini buleh berjangkit dengan mudah...antara nya melalui :

  • sentuhan( haaa bila dah datang wabak ni..kapel2 mesti agak segan nak pegang memegang kan..)
  • bersin(padanlah orang tetua cukup marah kalu bersih x tutup mulut kan..)
  • ciuman( haa 2 lah barat suke sangat wat filem cium2...sekang datang kuasa Allah yang nk membersihkan balik amalan yang x sehat ni...nk cuba baca...siap kerajaan mexico igtkan penduduk dia jgn bercium 2( mexico warn no kissing!!)
punca??

-kalu ikut pembacaan...ia datang dari ba alip ba ya ni laa...orang2 yang terdedah kepada perladangan babi yang membawa penyakit ni...dia adalah gabungan2 ape tah...aku baca x paham2 sape yang paham bule lah tambah kat ruangan komen...

so??

kerajaan kita mengingatkan rakyat nya supaya jangan panik...mmg bagus..tapi korang jangan plak buat x tahu or x wat-wat xperasaan tanda2 atau bala yang Allah sedang turunkan...Allhamdulillah x sampai kat Malaysia lagi..mintak simpang laaa...bahaya wo penyakit nih...sebab kite x perasan kita kena beb kalu kena..and dia sangat terlalu cepat untuk berjangkit...

ingatlah..bala Allah turun supaya kita beringat dan sedar...betapa kerdilnya kita...

Friday, April 24, 2009

The Truth about heaven


The Truth about heaven- Armor for sleep(lagu ada kat bawah..cuba dengar n follow)

one of song that inspire me..nice lyric,simple 2 understand and so sweet...hearing it remind me my back passed...


Walked past my grave in the dark tonight
Saw the stone and the note you left for me
To answer your question,
I just had to leave, I just had to leave

But that’s not why I'm here

I came down here to tell you It rains in heaven all day long
I wanna find you so bad and let you know I’m miserable up here without you Miserable up here with out you

Found my way back in the dark tonight.
Couldn’t wake up not right next to you
I’d trade in forever to just hear you say
The sound of my name

But that’s not why I’m here

I came down here to tell you It rains in heaven all day long I wanna find you so bad and let you know I’m miserable up here without you Miserable up here without you
Don’t believe that it’s better
When you leave everything behind
Don’t believe that the weather
Is perfect the day that you die
Don’t believe that the weather
Is perfect the day that you die

I came down here to tell you
It rains in heaven all day long (All day long)
I wanna find you so bad and let you know
I’m miserable up here without you (Miserable up here without you)


I came down here to tell you
It rains in heaven all day long (All day long)
I wanna find you so bad and let you know
I’m miserable up here without you (Miserable up here without you)

Don't believe that it's better when you leave everything behind
Don’t believe that the weather is perfect the day that you die


what did i learn?


if anyone ever needs to find a reason to live, listen to a song... a song that may inspired u to think the reason u live..the songs that may brings back ur SQ(Spiritual Equotient). in life we must combine IQ(intelligent quotient),EQ(emotional quotient) , and SQ...to success..

i think when it comes to depression and suicide,it's better to listen to an inspirational song that encourages people to "spiral out, keep going" rather than a song that speaks of regret. what's done is done, it is so much more important to prevent and to find a reason to overcome your personal turmoil, whatever nature it may have. for those who have already lost someone, for those who are questioning their place in the world, you may need to realize when things reach rock bottom, the only way they have to go is up. also, please consider all those around you who will be affected. and during this time...u'll realizes The Creator,The Al-mighty and you promise to ALLAH...

watch the video clip.....www.youtube.com/watch?v=lf3w_CZwI9g

jus a share for me the song which inspire me when im in the part one of cara-cara membalut luka..

Thursday, April 23, 2009

kasut oh kasut



sape tahu ape fungsi kasut??pada asasnya fungsi dia untuk memelihara kaki dari mende2 yang buleh menguris kaki...itu lah ciptaan manusia..untuk memelihara nikmat yang diberikan Nya.

tapi sekang manusia semakin bijak...semakin demand...semakin bebas...dan sekarang telah mencipta pelbagai jenis kasut dengan mengasimilasikan nya dengan keadaan...dengan menambah fungsi kasut...dan kebanyakkannye yang banyak bunyi tentang kasut nih pompuan lah...laki kurang...aku agak pentingkan gak sebenarnya...tapi bergantung pada keadaan..student wat cara student..dah ada duit senri nanti baru pikir untuk mencari yang terbaik!!

cube tgk kasut pompuan yang jenis heel nih..tapi bukan heel yang paku 2...tapi kasut tinggi je ni sangat cantek...bagi aku lah..dia agak2 urban dan mampu melindungi anda bila hujan..disamping itu jugak akan meningkatkan level of confident seseorang wanita...korang tahu x level of confident wanita 2 terletak pada kasutnya???hahahahaha..btol weh

tapi bagi aku..confident pada pompuan cukup dia tahu ape yang dia pakai 2 elok x elok...yang penting bukan untuk org pandang...untuk keredaan yang Esa cukoop!

tapi aku usya kasut ni aku mmg minat..sebab dia style agak2 kasual n sangat style...hehehe..busan xda idea aku usya part style laa...hehehe..babai!!

Wednesday, April 22, 2009

Apa dah jadi nih??


Astagrafirullah halazim...ape dah jadi ni??? aku sangat sedih dan terpanggil untuk meluahkan rase pelik aku dengan corak pemanduan orang2 kat malaysia nih...bebaru nih khamis lepas...kat kilometer 16-Jalan Kluang-Batu pahat...xjauh dari kediaman den kek banda universiti nih...
berlaku kemalangan yang mengorbankan 3 beranak...sebab dilanggar dari belakang oleh sebuah bas yang belagak besar yang igt sume orang akan ketepi and ingat sume orang terel memandu bas macam dia...di pahamkan sumber dari nety mengatakan bahawa beliau nampak sendiri kete 2 terbakar tapi xtahu ada org apabila melewati jalan tersebut..

sebelom aku teruskan trigger ni...marilah kita sama2 sedekahkan Al-fatihah kepada mangsa semoga rohnya dicucuri rahmat...Al-fatihah..

mengikut sumber dari berita harian...kejadian berlaku jam 11.50 pagi...terang benderang...tgh hari...time 2 nety kate mak dia baru amik anak balik dari tadika...

dah memang ajal...nak wat camne....

haah!ye! mmg ajal and qadaq dan qadar...itu mmg kita wajib percaya..tapi..cuba lah kita sama2 renungkan..bila berlaku kematian...wang ringgit penting x?x kan..kasih sayang yang selama ini ada tetiba ilang..bayangkan apa yang di alami oleh si suami yang kehilangan anak dan istri secara serentak..hidup berpuloh tahun bersama istri...membanting tulang membesarkan anak selama 6 tahun dua orang lak 2..pepenat balik keje tetiba dapat kal ank n istri meninggal...cube bayangkan...tanye sebab ape..

xcident......
apesal??
bas langgar...
camne leh langgar??
bas langgar dari belakang....

kalau aku...nih yang aku akan pikir

ape drive bas ni buta ke??
camne leh dapat lesen kot ye pon bas besar xkan x nampak kancil comel lalu??
xda ati perut ke??
kaki kudung ke nk tekan break???
x pon nak berak ke...sampai x leh nak tekan break???
xpon dalam bas ada perdana menteri ke???

banyak lagi aku pikir tapi kalu taip kang penat plak korang nk baca.. tapi apa yang aku nak tekankan...bila kita semakin maju...kita semakin mempunyai perasaan ananiah...aku2..ko2
nih jalan aku...ko g masuk wat pe??ketepi lah...

kalu camni lah tabiat orang kat malaysia...design lah camne canggih sekalipon tetap akan xcident gak..sebab kesedaran memikiran keadaan orang lain 2 dah makin pudar...ape mmg camni ke perangai orang malaysia??aku pon xpaham

sebagai engineer mmg xpatut untuk mempertikai kan kemalangan berdasarkan sifat manusia...engineer nak xnk kena pikir sebab ape bas 2 x benti...so nih antara yang aku pikir

- sebab jalan kluang-batupahat ni straight n sangat syok untuk memecut...sepatutnya di buat speed reducer untuk mengurangkan kelajuan pada intersection2 yang terlibat...

tapi ni bukan berlaku kat intersection..sebab dia benti kat tepi n nak masuk simpang..dia berlanggar kemudia terseret sejauh 30 meter...then tank minyak dia pecah..waktu terseret tu kan berlaku spark...so tebabomm!!(nety)

- kalu camtu wat lah ruang untuk masuk kesimpang...speed reducer ke kat setiap jalan yang ada simpang..
- xpon design balik ke jalan dia sebab macam xda harapan dah jalan nih(last decision)...


tapi ni sume salah engineer ke??mmg...kalu difikirkan kenapa jalan ni buleh straight sebab bagi aku satu je..pembangunan x dirancang secara total...kesan dia nampak sekang...kalu dari awal x wat betol2 sampai kesudah dia akan jadi cam2..bayangkan lah sampai engineer terpaksa mengambil langkah DO NOTHING!

tapi aku bukan lah nak menyanyi lagu bangau oh bangau kat sini...salah kan engineer..salahkan driver bas...tapi..yang aku nak cite kat sini...kesedaran..perikemanusiaan...humanity!!!!

kalu sume orang ada timbang rase..cuba bayangkan...kalu masyarakat malaysia nih mmg perihatin antara satu sama lain...sampai x terkeluar langsung perkataan bodo ke mangkuk hayun ke bile terkejut adanya halangan pada bahagian hadapan secara tiba2...yang terkeluar cumalah...Ya Allah..Astagrafirullah..My God... pastu sabar..and x da maki2..buleh arr nk salah kan engineer atas sebab design x btol..

tapi yang paling penting..kesedaran sume orang dengan apa yang terjadi..mungkin hari ni hari dorang..tup2 esk ari kita...camne??

berpuas ati kah anda bila kemalangan disebabkan kegagalan seorang manusia??

jadi kita sama2 lah bersihkan hati..sume mende ni berlaku diatas sebab hati yang gopoh,hitam, dan lalai yang menyebabkan kemalangan nih berlaku..jadi sebelom memandu niat lah untuk memandu dengan selamat..baca lah doa sebelom memandu...ingatlah orang yang tersayang..dan sedarkan lah diri anda yang semua pasti mengalami mati...

jangan sampai kita yang menjadi penyebab kematian....pasti akan menghantui kita....

Monday, April 20, 2009

Cara-cara membalut luka Part 2 (who you are?)




sampai kepada part 2...who you are??

bila kita dah berhijrah,dan buat2 sebok, buat sesuatu yang bukan biasanya kita buat...percaya lah sampai satu masa nanti kita akan mula terpikir...adakah ini diri kita???apakah ini yang kita mahukan???apakah ini tujuan hidup kita???terlaksana kah segala yang kita janji sebelom nih???ada lagi x org yang berdendam dengan kita???

secara keseluruhan persoalan yang terungkap dia atas adalah disebab kan oleh kita sebenarnya sedang mula muhasabah diri...pada waktu ni...aku teringat dulu zaman2 nk heal dari luka bercinta...aku x pernah pon nak baca mende2 yang berkaitan dengan motivasi rohani. Aku asik2 memotivasikan akal...aku lupa untuk memberi hati aku makan...rohani aku makan...aku lupa tentang surat cinta yang ada bersama aku selama ini..

surat cinta..

kalau aku dapat surat cinta dari dia...perghh...mmg sangat teruja..apa lagi yang memberinya org yang aku sangat sayang...tapi xdalah sampai tahap baca 3 jam sekali,4 kali seminggu...melampau arrr...baca senyum sorang...then simpan sudah!!!opss maap eh... xda cium2 kertas pon...dulu zaman sekolah adalah..biasa lah belom mimpi lagi...
dalam waktu ini juga...aku rasakan buku2 itu sebenarnya belom memberikan aku ketenangan yang abadi lagi...ayat2 hikmah itu belom lagi berjaya untuk aku berobah secara total...jadi aku kembali kepada surat cinta terakhir aku dengan dia...perghhh..sangat sedih...aku kembali mengingati si dia didalam waktu aku terasa sepi dimana tiada aktiviti yang dapat dilakukan...

tapi kengkadang aku cuba2 untuk membaca sin chan, gelak ketawa kesorangan aku...cuba baca alam perwira...pendekar laut..menaikan semangat aku untuk berperang dengan kesulitan diri..terus..aku cuba untuk membaca buku-buku biblografi,seperti ahmedinejad..pergh!!! terasa macam nak memimpin semua selepas membaca kisah hidup para pemimpin nih...dan kemudian...pada satu hari..aku jenjalan..aku ternampak buku Himpunan solat2 sunat..sebelom nih aku ada pegi kuliah subuh x silap aku..yang menceritakan betapa pentingnya solat2 sunat..

tengok harga kat belakang Rm 5 aku pon dengan selamber beli...jadi agak kelakar lah kot kalau baca buku solat2 sunat dalam bas..(pada waktu permikiran ku dulu..)aku pedulik ape..janji ilmu...aku semakin kerap membaca kitab2 yang berkaitan dengan ilmu agama...

Pertemuan ku dengan surat-cinta

pada satu malam...aku berjumpa balik dengan kengkawan ku zaman2 mude2 remaja yang gila jamming..malam tu kiteorang reunion dan berjamming dan akhirnya...lepas jamming 2 lepak mapley and bincang lah hal2 politik and economi di malaysia...sehinggalah terbukak citer pasal kiamat...isi perbincangan kami nyata jauh berbeza dari dahulu yang biasanya membincangkan band yang terbaik untuk di jadikan influence, pertukaran name2 bandlah...perbincangan riff2 gitarlah dan lyric2 yang mampu menyentuh hati pendengar...tapi perbincangan kami berkaitan dengan hal2 agama..dan salah seorang dari kami menceritakan betapa layannya dia membaca satu kitab yang diberi nama Al-Quran..dia menceritakan bagaimana dia mentafsir dan belajar membaca Al-quran...dari segi jalan penceritaan dia...pada malam itu...aku secara langsung sangat berminat untuk mendalami surat cinta yang di berikan Ilahi kepada ku yang selama ini ada di atas almari dan apabila terjatuh...ku amik ku cium dan ku letakkan-nya kembali di tempat asal..bodohnya aku waktu 2...kali ini aku bertekad untuk memahami/membaca segala yang tertulis didalam surat cinta ini





Ternyata...ketenangan abadi yang aku dapat apa bila aku mengasimilasikan diri ku bersama surat cinta ini...setiap potongan ayatnya maknanya...membuatkan aku sentiasa berfikir tentang kebesaran Ilahi yang dahulunya aku lupa. ini lah bukti cinta Allah pada makhluk bergelar manusia..dengan memberikan Al-quran sebagai petunjuk.

sepatutnya..waktu aku sedih..Al-quran dulu yang aku baca..waktu merintih..Al-quran dulu yang aku selak halamannya...betapa lupanya aku terhadap janji ku padanya sewaktu sebelom ruh ditiupkan ke jasad ku..

apabila lupa hubungan dengan yang di atas..nescaya pasti akan lupa segala hubungan sesama manusia...tidak akan berjaya aku untuk mendapatkan ketenangan dengan segala yang ditulis oleh manusia tanpa bilasan dari apa yang dimaktubkan oleh yang Maha Esa...

jadi..waktu tu baru lah aku sedar and paham...komitmen yang aku letakkan pada pasangan ku adalah salah...aku mula nyesal...so aku mula mengariskan komitmen pada diri ku...aku ada terbaca buku motivasi sape ntah yang mengatakan bahawa...kerana barang siapa yang tahu apa tujuan/komitmen dia dalam hidup...maka dialah orang yang berjaya..

disebabkan akal dan rohani aku masing2 mendapat makanan...aku mula mengenali diri ku..dan mengariskan komitmen seperti di bawah

1. komitmen ku pada sang Pencipta Alam
2. komitmen ku pada keluargaku
3. komitmen ku pada pelajaran / rakan2
4. komitmen ku pada KKDK

dan dalam waktu itu...aku terfikir...adakah aku sanggup untuk menambah satu lagi komitmen aku?? sangat berat untuk aku menambah lagi komitmen..kerana aku masih belom mengetahui secara mendalam komitmen ini...

kini aku rasa aku dah bersedia untuk menambahnya...sebab tetiba je ati aku nih dah terketuk...doakan aku!!!tapi pada kali ini dia akan aku pastikan berada di komitmen yang ke empat kerana...komitmen aku yang ke empat sudah sampai ke penghujungnya...


jadi kalau rase2 tips pertama dah buat...rasa still lagi diri kosong...cuba tips kedua...dekatkan lah diri dengan pencipta...tapi sebenarnya....yang afdal...apa2 pon musibah yang menimpa kita...igt lah Dia sang Pencipta kita yang mencipta kita dari setitis mani yang hina...

selamat membaca...

Saturday, April 18, 2009

New Construction Method in Malaysia






Time kecik2 dulu sape pernah main lego???angkat tangan...best kan..teruja je aku dulu time kecik2 bile aku datang umah member aku dia tunjukkan satu kawasan perumahan yang dibina dari lego...dengan bangga je dia cite kat aku siap ada kren lego lagi beb...dulu time kecik2 aku iri ati je ngan dia..tapi ckp la..so aku terus cakap ngan diri aku..eleh ko wat pakai lego..nanti aku wat btol2...


Sekarang...

walaweh...betol laa..mmg buleh buat..sekarang nih teknik pembinaan kat Malaysia dah same macam negara2 maju yang lain...dorang wat umah dengan meng"adopt" teknik legi...men pasang2 je..xyah nak bancoh2 bagai...maki2, "apsal ko bancuh 1:2:13??? aku suruh 1:2:4 lah dol" bentak engineer kepada bangla..cewah...

so aku nk kongsi sket cara pembinaan lego ni pada sesiapa yang xpernah terpikir lagi..




Industrialize building system



Sistem pembinaan berindustri merupakan salah satu kaedah inovasi yang direka untuk memudahkan dan memantapkan kehidupan seharian. Sistem ini dilihat lebih efektif berbanding dengan pembinaan konvensional kerana ia mengunakan konsep pasang siap.Sistem ini diwar2kan oleh CIDB Malaysia yang wujud selepas konflik yang meragut banyak nyawa dimana jurutera dipersalahkan pada tahun 1995 di highland towers. Sistem ini dijangka mampu untuk membawa perubahan terhadap sektor pembinaan di Malaysia khususnya.


Master plan

Berberapa rancangan telah diatur bagi memastikan sistem ini diimplimentasikan di Malaysia didalam usaha untuk bersaing dengan Negara-negara maju seperti jepun, America dan lain-lain. Antaranya

Bahagian kritikal

- Penerapan ilmu berkenaan dengan IBS kepada golongan yang terlibat dengan sector pembinaan.

- Mengalakan pemikiran inovasi dan penyelidikan

- Mengurangkan tenaga kerja

- Penerapan professionalism

- Peningkatan productivity dan kualiti

Teras bagi rancangan yang diatur oleh CIDB adalah untuk meningkatkan inovasi dan memakmurkan tenaga kerja yang sedia ada. Apa yang bakal dilakukan oleh CIDB untuk memastikan rancangan mereka berjalan secara ringkasnya adalah dengan menyediakan pusat latihan dan mengakreditasi setiap pembinanaan berkenaan dengan IBS serta pemberian insentif



konvensional



IBS RULES!!


TRIGGER!!!


Disebabkan pengunaan tenaga kerja luar pada sector pembinaan adalah tinggi, CIDB mengambil langkah untuk melaksanakan IBS ini dengan tujuan dapat mengurangkan pengunaan tenaga kerja luar. Secara tidak langsung ia bertujuan untuk mengubah pandangan-pandangan yang skeptikel berkenaan dengan perubahan. Disebabkan itu,sungguhpun IBS ini dilihat dapat memberi berberapa kelebihan dan kebaikan seperti mengurangkan tenaga kerja, masa pembinaan, mendapatkan kualiti yang piawai,memakmurkan keadaan ekonomi, dan menjaga persekitaran tetapi, mengapakah idea inovasi ini dilihat kurang mendapat sambutan dari badan-badan yang terlibat dengan pembinaan seperti klien,arkitek, jurutera dan kontraktor?



SIstem konvensional




Jika dilihat dari cara pembinaan yang konvensional, didapati keadaan tapak pastinya berada dalam keadaan yang merbahaya ,tidak bersistem dan berterabur. Tetapi para kontraktor dimalaysia khususnya seakan-akan sudah lali dan tuli dengan apa yang berlaku. Pemaju pula seakan-akan rakus dengan penawaran kerana tiada satu kuasa dari pihak penguna yang menuntut lebih dari yang sedia ada. Mengapakah semua ini berlaku?


Intergriti


Tiada kesedaran integrity terhadap apa yang mereka lakukan kerana hanyalah mengejar keuntungan semata-mata dan menolak keselesaan dan keselamatan pengguna. Tiada penerapan intergrity terhadap pihak kontraktor berlaku.


Kos


Kos untuk pembinaan IBS dilihat bakal memberikan keuntungan yang minima jika dibandingkan dengan system konvesional. Ini berlaku kerana kurangnya ilmu dan keberatan untuk berubah. Para kontraktor, klien masih lagi selesa dengan rutin dan method yang biasa digunakan untuk pembinaan. Tetapi jika system ini diterapkan sepenuhnya dijangka pasti akan memesatkan pertumbuhan sector pembinaan di Malaysia. Ini kerana walaupun untungnya kecil tetapi boleh dilakukan dalam IBS dilihat dapat dilakukan secara serentak jika dibandingkan dengan sistem konvensional. Apabila banyak projek dilakukan secara serentak secara tidak langsung akan menuntut pengunaan tenaga kerja yang professional yang dijangka akan dilahirkan dari tenanga kerja Malaysia sendiri. Ini sekali gus dapat mengurangkan kemasukan pekerja asing ke Malaysia di sector pembinaan.
Disamping itu juga,penyelidikan,inovasi dan smart thinking akan dapat diterapkan di rakyat Malaysia khususnya. Ketika itu akan wujudnya klien yang berinovasi dengan meletakan keselesaan dan keselamatan sebagai keutamaan, pengeluar komponen IBS yang mematuhi piawaian yang ditetapkan,jurutera dan arkitek yang competent serta tradisi baru yang ditiupkan kepada penguna dijangka sector pembinaan berupaya menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi.


Media


Tiada penerapan dari pihak media kepada penguna. Sepatutnya pihak CIDB mengambil inisiatif untuk menyedarkan masyarakat atau penguna berkenaan dengan perbezaan diantara kedua-dua sistem ini. Media sepatutnya dijadikan titik permulaan kepada kejayaan IBS. Dengan langkah ini, masyarakat akan mula bertanyakan tentang IBS, sekaligus CIDB bakal melahirkan pengeluar, klien jurutera,arkitek dan kontraktor yang mula untuk mengaplikasikan IBS. Di ketika ini barulah para-para belia akan sedar dan akan merebut ilmu yang baru.


Jaringan Rangkaian


Kurangnya perhubungan jambatan CIDB bersama dengan Association of Engineer Malaysian ACEM, board of engineer, dan badan-badan yang menjadi pondasi kepada bidang pembinaan. Disamping itu juga hubungan diantara dunia pembinaan berkenaan dengan CIDB tidak berjaya menarik perhatian pusat-pusat intelektual sepenuhnya. Kerana dipusat intelektual ini lah yang akan menyelesaikan sebarang permasalahan berhubung dengan IBS. Dengan kurangnya hubungan ini, maka IBS seolah-olah masih belum diyakini berupaya untuk menandingi sistem konvesional. Oleh itu pelan-pelan CIDB haruslah dikaji semula dengan mengambil kira pandangan dari kontraktor, warga university dan juga klien.



Secara keseluruhan, teringin aku nak tgk IBS nih berkembang di Malaysia. Marilah kita sama-sama menambahkan ilmu berkenaan dengan IBS. Bukan ape, cuba bayangkan lepas ni, kalu nak buat rumah, kejap je…2-3 minggu siap. Pergi kedai kat depan umah beli tiang, pergi sentol beli dinding pastu roger kengkawan mintak tolong pasangkan. Pekerja buruh pon mesti kurang. Secara x langsung yang manpower yang buat keje nih pasti akan makin putih sebab keje kat dalam kilang. Ada aircond. Mat-mat rempit pon mesti berminat nak keje..btol x??tapi ape2 pon kalu nak menjadilah plan nih, CIDB kena ajar sume org untuk pegang satu pesanan dari En Zaki “hidup berpegang pada prinsip bukan duit semata”(kredit 2 gembo sebab war2kan)..wassalam..

Pic source- slide CIDB

Friday, April 17, 2009

cara-cara membalut luka part 1 (jadilah org lain)



Tetiba terdengar balik lagu yang sangat menarik dari silverchair-without you

bila dengar lagu nih teringat saat muda2 yang taksub mencari cinta...bodoh jugak arr hobi yang x berfaedah nih...tapi cinta kalau kita dambakan nya melebihi dari yang sepatut nya, percaya lah, kita akan jauh tersesat sebab cinta bukan bermain dengan akal tapi bermain dengan hati...hati adalah satu organ yang sangat sukar untuk dikawal sehinggakan jika mengikut kehendak hati tanpa bilasan dari bendahara akal, maka pasti akan jauh tersesat

Dolu-dolu

Dulu waktu muda2 aku sangat inginkan wanita yang free hair, stylo,putih,gebu atau secara ringkas nya cintaku berputik dari segi fizikal dahulu kemudian baru hati...kekal x cinta dari mata dulu kemudian ke hati??

pendapat aku, x kekal....(setakat nih lahh)

jadi dulu...aku dapat apa yang aku nak...tapi kekal atau tidak cinta fizikal ini?

logikal aku kuat mengatakan bahawa ianya tidak akan kekal....tapi Tuhan maha adil dia meletakkan aku pada suatu tempat yang aku rasa pada ketika itu adalah syurga...tapi percaya laahhh...neraka dunia....syukur kehadrat ilahi kerana aku belum jauh tersesat dari jalan sebenar insan yang begelar muslim

kalau cinta fizikal, maka apa yang kita mahukan adalah berdasarkan meterial dan fizikal semata...aku ingat lagi pada ketika aku hanyut....aku meletakkan komitmen yang sangat tinggi pada pasangan ku dan apa yang terjadi selepas itu??HANYUT! kerana terlalu mendambarkan cinta

abes 2 cinta x boleh ke???

bukan x boleh...boleh...kita adam dilahirkan untuk melindungi dan membentuk serta memimpin kaum hawa yang lemah...tapi dek kerana konsep cinta zaman modern ni, sume rusak...

tapi kan dulu waktu ketika aku frust, keciwa meratap...(emo gile seh)...aku lupa yang sebenarnya masih ramai yang mencintai aku dan menyayangi aku. so....kat sini aku gariskan mende2 yang aku buat untuk heal..


1.1 set masa bila nak berubah

kalau macam aku dulu putus cinta...perghh...suma x senang idop...time makan kt celah2 pinggan ada muka dia...nak minum dalam sirap 2 ada muka dia...dah macam mana??nak wat ape??
so ape yang aku buat...bila dah sampai tahap camni...seblom aku tidor kompem aku igt kat dia...jadi pada satu hari..seblom aku tidor...aku ckp kat diri aku...n aku set terus..besok aku akan berubah!!!aku xnk jadi macam seblom nih...aku perlukan oksigen baru...aku nak buang tong oksigen lame...juz cuma aku xtahu je tong oksigen yang macam mane yang elok untuk aku yang kurang oksigen nihh...


1.2Jadi orang lain

aku pada permulaan putus cinta menjadi seorang yang tidak punya prinsip.Ego= 0!!!zero beb!!
agak kelakar lah keadaan aku disitu. so aku mula menjadi bukan diri aku...aku kerap membaca buku-buku yang bercorak self-esteem dan mencari cara2 untuk mengobati hatiku yang berkecai...thanks 2 my step sis(ache) yang memberi buku "i used 2 miss him but my aim is improving" karya Alison james...sampai skang aku x pulangkan lagi buku 2 kat dia...nanti kalu ada masa kita berjumpa i pulangkan eh ache!!! Buku ni sebenarnya sangat elok untuk perempuan yang berduka cita akibat putus cinta...tapi apsal plak aku yang ketegori lelaki ni baca??sebab ada 2...

  • untuk aku faham betapa susah nya pompuan untuk heal bila dikecewakan...x sama macam laki yang mempunyai logikal akal yang sangat kuat!!!supaya memberi kesedaran kat aku jangan lah memainkan ati pompuan....
  • untuk aku ambil sedikit sebanyak tips untuk heal dan kemudian counterback balik untuk menjadikan tips itu sesuai untuk aku sebagai seorang lelaki...


lepas aku baca dan baca... aku dapat lah antara ayat-ayat yang memotivasi kan aku antaranya..

  • life is not the way it is supposed to be. It is the way it is. The way you cope with it makes the difference!!


  • always forgive your enemy-- nothing annoy them so much


  • when you plan to get even with someone, you are only letting that person continue to hurt you!

  • when i eventually meet my mrs Right, I had no idea that her first name was always!!

nilah antara kata-kata awal yang menjadi oksigen aku untuk teruskan kehidupan tanpa si Dia...tapi dia x berjaya untuk membuatkan aku jadi orang lain

1.2 Hijrah


aku pon terus berhijrah, meninggalkan semua kenangan yang ada bersama..tapi kalau anda bertemu dengan pasangan anda hari2....n rs macam susah nak mulakan hidup baru???senang je...lari kan sahaja atau hijrah lah diri anda dari persekitaran yang ada dia....bila dah betol2 bersedia untuk berjumpa dengan dia dan persekitaran dia, baru jumpe....tapi jangan letakkan kebencian pada org...kepada yang pompuan...bahaya wooo..sekali korang dah tanah benih benci dalam hati, habis laaa...korang secara tidak langsung telah menumpahkan dakwat itam kat dalam ati korang...jangan lah hukum sesama manusia...harapkan dia berubah dan muhasabah lah diri anda...jika anda ikhlas melepaskan sesuatu....nescaya Allah akan mengantikan dengan sesuatu yang lebih baik....kalu x ikhlas... makin benci...kita secara x langsung makin igt kat dia...x caya cuba...


1.3 perhatikan sekeliling


cuba korang tengok dalam hidup korang yang korang nampak sape yang mmg ada je ngan korang???sape yang selalu bercakap dengan korang??tanye korang sehat ke x???dah tentu laa mak ayah dan kengkawan rapat....rapat kan lah diri dengan dorang...bantulah dorang kalu dorang perlukan bantuan...sebab ape??sebab bila korang wat setiap pertolongan itu...secara x langsung korang sedang memBZkan diri...jadi masa 24 yang Tuhan bagi korang xkan salah gunakan untuk mengingat kembali zaman lampau...jadi...kepada sesiapa yang berkapel...jgn lah lupa kan kengkawan....nanti bila clashh...korang datang balik kepada kengkawan korang then time 2 lah korang akan dengar ayat....tulah..dulu time berkapel...kawan2 tinggal...dia lah segalanya..tapi kalu kengkawan korang jenis x kesah xpe...nih yang jenis berdendam sebab adalah yang korang wat time hangat bercinta yang membuat kan dia nak simpan dendam...time 2 baru lah korang akan tahu langit tinggi ke rendah..

tapi apa2 pon...step pertama untuk heal..adalah jadi orang lain...bzkan diri..tapi yang paling-paling penting...bersedia untuk mulakan hidup baru...jangan asik menangisi permergian si dia..xGUNA....nanti aku akan sambung lagi tips2 seterusnya...kalau ada feedback laa...kalu xda..aku biarkan sahaja ia berkubur...


*tapi sebelum apa2 aku tegaskan kat sini..ni adalah perkongsian sahaja...bukan rujukan...fikir dulu apa yang korang nak buat itu betol atau tidak...jangan main hantam kromo je...apa2 pon selamat membaca and nantikan part 2(now who you are!)